Juri AJL 26 Akan Ditambah Elak Kontroversi

Seramai 15 orang juri ditambah bagi mengadili pertandingan akhir Anugerah Juara Lagu 26 (AJL26) yang akan berlangsung pada 29 Januari depan bagi mengelakkan sebarang kontroversi pada acara tahunan itu nanti.

Penerbitnya, Muhamad Sufian Che Isa berkata, secara keseluruhannya, seramai 22 orang juri akan mengadili 12 lagu dipertandingkan di mana 15 juri pada pra-produksi manakala tujuh lagi pada malam AJL26.

“Pada tahun lalu, hanya tujuh orang juri sahaja yang membuat pengadilan sehingga kontroversi tercetus gara-gara juri tidak bijak memilih juara AJL25 yang dimenangi oleh Ana Raffali dengan lagu Tolong Ingatkan Aku pada ketika itu.

“Justeru itu, kami perlu memperketat lagi sistem pengadilan sehingga membuat keputusan untuk menambah 15 orang juri lagi bagi mengelakkan sebarang kekeliruan atau kontroversi,” katanya pada sidang akhbar AJL26 di Bentley Music Auditorium, Wisma Bentley Music, di sini, Khamis.

Tambah Sufian, dia juga berharap dengan penambahan juri, keputusan yang dibuat akan memuaskan hati semua pihak termasuklah pihak produksi, media dan penonton.

Bagaimanapun, pihaknya masih lagi mengekalkan konsep pengadilan yang menggunakan khidmat penggiat muzik tempatan pada anugerah tahunan yang bertemakan elemen air itu.

“Saya rasa, lebih baik lagu-lagu yang bertanding diadili oleh juri tempatan. Saya juga berharap agar juri-juri yang dipilih itu menilai sesebuah lagu secara profesional dan bukannya bersifat pilih kasih.

“Tema AJL26 kali ini juga agak menarik apabila pihak produksi bersetuju memilih konsep air dan ia pastinya akan memberi satu kelainan sepanjang acara ini dianjurkan,” katanya.

Pada AJL26 nanti, sebanyak 12 buah lagu yang dipertandingkan iaitu Cinta Muka Buku (Najwa Latif), Kalau Berpacaran (Ana Raffali, Sohaimi Mior Hassan, Altimet), Karma (Faizal Tahir), Penakut (Yuna), Sedetik Lebih (Jaclyn Victor) dan Awan Nano (Hafiz).

Diikuti dengan lagu Wanita Seluruh Dunia (Projek Pistol), Beribu Sesalan (3 Suara), Kekanda Adinda (Atilia & Monoloque), Sungai Lui (Aizat), Kisah Hati (Alyah) dan Gadis Semasa (Yuna).

Dalam pada itu, Shiela Majid, Awie, Jamal Abdillah, Azlan (The Typewritter), Black dan Hazama akan menjadi penyanyi undangan pada acara tersebut.

Facebook Comments

Comments are closed.

Close