Perbicaraan Kes Liwat Anwar 26 Ogos 2011

0805 – Keadaan di sekitar lobi mahkamah tenang. Hanya beberapa penyokong tegar Anwar berlegar sekitar lobi

0820 – Para wartawan mula beratur di ruang legar pintu masuk kamar. Tok Moh Bhajan Singh di lihat berlegar-legar di sekitar luar pintu masuk kamar. Apa lagi nak mandram, asyik tak menjadi aje …

Rata-rata wartawan yang hadhir semalam mengeluh kerana tak boleh buat story terbaik kerana perbicaraan melibatkan banyak teknikal berhubung DNA testing selain loghat saksi yang pekat Australia yang kampong. 

0847 – S Nair, Dato Param dan Dr. Brian McDonald dilihat tiba awal masuk ke kamar.

0852 – Wartawan serta pemerhati asing mula dibenarkan masuk dalam memenuhi galeri awam termasuk Tok Moh Anwar. Peliknye kalau time DPP Dato Yusof nak bagi cross examination, Tok Moh Anwar mesti datang. Sah ada usaha nak mandramm DPP dan Hakim.

Barisan peguam DPP tiba di kamar dgn wajah ceria terutama Dato Yusuf. Sama ada mood nak raya atau ada peluru terbaik bagi memecahkan hujah Ole McDonald untuk hantar balik ke farm di pendalaman Australia.

0859 – Anwar dan Wan Azizah serta anaknya tiba dalam kamar bersama kuncu-kuncu tegarnya seperti Chua Jui Meng. Anwar dengan wajah ceria terus bersalam dan sembang dengan 2 orang pemerhati asing (cover malu kot). Mark Trowel, Pemerhati Peguam Komanwel mnunjukkan akhbar antrabangsa kepada Anwar. Dia nak tau kot sama ada kes liwatnya ada litupan di negara omputih…

0905 – Galeri awam masih banyak kerusi kosong. Wan Azizah terus mendapatkan Ram Karpal Singh sejurus tiba dalam kamar. Nak tau macam mana strategi pembelaan pagi ni… Maklumlah strategi pembelaan Anwar backfire satu demi satu.

0915 – Perbicaraan bermula dengan Dr Brian McDonald (Brian) dipanggil semula dalam pemeriksaan utama oleh pembelaan yang diwakili Ram Karpal Singh (Ram).

Brian menyambung semula keterangan semalam berhubung proses memisahkan sel bukan sperma dan sel sperma dalam sampel air mani dalam peringkat analisa DNA dalam sel sperma.

Nurul Izzah dan suaminya tiba di mahkamah.

0931 – Chua Jui Meng dilihat tekun menyalin nota berhubung keterangan Brian.

Masaalahnya highly teknical untuk dilapor.

0934 – Ram asyik focus soalan bab prosidur dan proses pengasingan sel dalam air mani ke atas Brian. Ni mesti nak tuduh cara Dr Seah tidak betul seterusnya mendakwa punca keputusan analisa kimia tidak betul.

0937 – Kapal Singh baru sampai ke kamar mahkamah. Macam hak dia untuk sampai lambat.

0941 – Brian diminta merujuk laporan kimia yang disediakan oleh Dr Seah berhubung proses pengasingan. Saksi berpendapat Dr Seah tidak mungkin dapat mengenalpasti 3 sampel swab B7-B9 sebagai sampel diambil dari rektum semasa menjalankan proses pengasingan tersebut.

Selain itu, dia mendakwa Dr Seah tidak menggunakan rujukan sampel swab yang diambil dan telah menyediakan rujukan bagi sampel tersebut tidak sah dalam laporannya. Dah agak dah … omputih ni saja pandai dalam dunia!

0951 – DNA dari sampel B7 dan B8 di high rektal dan B9 dari anus Saiful adalah lower reckal.

Dia menyangkal keterangan Dr Seah bahawa wujud DNA Pengadu dan Tertuduh. Brian berpendapat ia adalah DNA namun ia bukan datang dari sperma.

Dia mendakwa ia kesan dari proses pengasingan sel dari air mani yang tidak betul kerana masih wujud sel bukan sperma semasa membuat proses mengganalisa DNA sperma. Dr Seah hanya membuat tekaan dalam mgenalpasti sumber DNA tersebut.

Dah agak dah … ini macam semua tak betul! Overdone obviously!

0958 – Anwar dilihat menyandarkan tangan sebagai senang hati ketika Brian menyatakan proses pengasingan sel dari air mani tidak dijalankan dengan betul dan laporan kimia boleh dpertikai.

1006 – Dr. Brian mendakwa kewujudan dominan sel sperma/DNA Saiful dalam anus akibat dari anusnya sendiri.

1012 – Ketika diminta mengulas laporan kimia yang disediakan oleh Dr Seah, Brian berpendapat Dr. Seah tidak mencapai objektifnya secara saintifik dalam kajian kerana beliau tidak menjalankan proses pengasingan sel sperma dan bukan sel sperma dalam sampel air dengan betul.

Ini menyebabkan Dr Seah hanya membuat tekaan dalam laporannya berhubung sel yang tidak dikenali dengan dibantu keterangan.

Outright and comprehensive rejection of report does not make sense. Dr Brian McDonald made a fool of himself and he will be tarred back to the Outback.

1019 – Mahkamah rehat sebentar dengan pihak pembelaan. Anwar dilihat terus mendapatkan brothernya Karpal. Perbualan serius …

1025 – Reaksi luar kamar … Dato Yusof menyatakan bahawa dakwaan Dr Brian McDonald bukan suatu yang menyeluruh. Tindakan pembelaan berulang kali mengemukakan soalan sama dilihat sebagai mereka sbenarnya tidak faham akan proses ujian DNA secara menyeluruh.

Anwar masih hangat mengadakan perbincangn dengan para peguamnya.

1040 – Perbicaraan bersambung dengan Dr Brain McDonald diminta menjelaskn proses pengiraan jumlah DNA yang hadir bagi membolehkan analisis DNA dilakukn dan mengulas carta electopigraf berhubung DNA Saiful, Male Y dan DNA pihak ketiga.

KOMEN KAMI: Ini pasti long winded highly technical explanation. Kalau taktik pembelaan adalah untuk confuse orang ramai dan mahkmah, ianya tidak bijak. Keterangan mesti ada sesuatu yang mahu disampaikan dengan mudah difahami ramai dan mempunyai releven dari segi legal. Bila susah untuk difaham, apa ertinya membela diri?

1110 – Hadirin di galeri awam jelas tampak kebosanan yang mjadi punca ada yang tertidur termasuk kuncu Anwr sendiri. Keterangan saksi terlalu teknikal…. Suasana seolah-olah Ram dan Dr Mcdonald sahaja berada di dalam kamar hakim.

1118 – Brian menyatakan bahawa beliau tidak tahu berapa jumlah kuantiti DNA yang diuji dalam ujian DNA kerana tidak dinyatakan dan dicatat dalam laporan. Oleh itu, beliau tidak boleh menerangkan lebih lanjut berhubung proses yang diambil oleh Dr Seah dan tiada pendapat keseluruhannya ke atas ujian tersebut. Andaiannya sebelum ini hanya berdasarkan kefahaman/pengalaman beliau serta laporan kimia yang disediakan serta carta elekropirogar yang disediakan kepadanya sahaja. Oleh itu, kuantiti DNA yang diuji adalah amat penting dicatatkan dalam laporan kimia bagi mgukuhkan lagi keputusan tersebut.

1128 – Brian mendedahkan kepada mahkamah bahawa sampel swab B7 yang mgandungi DNA Male Y yang dominan, tidak berlaku degradation ketika ditanya oleh Ram sambil merujuk carta tsebut.

Kelihatan Dr. Seah dan Puan Noorin senyum sesama sendiri. Sah DNA Anwar ada dalam anus Saiful dan ia tidak boleh disangkal lagi….. Dsai terus tunduk dan catat sesuatu pd buku nota nya.

1134 – Ram tak puas hati dengan jawapan Brian… Asyik dok pusing soalan agar Brian pening dan tukar jawapan tadi. KANTOL!!!!

Pusingh pusingh pusingh …. selama dua hari. Akhirnya saksi tembak kaki sendiri pada saat terakhir kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah ….!!!!!!!!!

1140 – Brain dilepaskan dan akan dpanggil semula kelak.

1141 – Saksi pendakwaan Supt. Jude, IO kes dpangil smula mberi keterangan. I0 dipanggil untuk menjelaskan berhubung laporan perubatan Saiful yang disediakan oleh Dr Osman, Pusparawi. DSP Jude menyatakan bahawa dokumen asal tersebut ada padanya hasil dari rampasan pada 6/8/08. Dokumen tersebut telah ditender kepada mahkamah.

1146 – Mahkamah ditangguh sebentar bagi membolehkan DPP dan peguambela berbincang akan tarikh perbicaraan yang sterusnya….

1151 – Elizabeth Wong baru sampai. Sudah habis baru nak datang.

Anwar dilihat rancak bersembang bersama-sama Dr Brian McDonald, Mark Trowell dan Chua Jui Meng.

1200 – Perbicaraan ditangguh sehingga 19-23 September

Sekian terima kasih…..

Kredit info kepada – The Unspinners

Facebook Comments

Comments are closed.

Close