Pageviews Bukan Unique Visitor

Salam Kawan-kawan bawah tanah. Buat pe malam-malam Jumat nih? Buat sesuatu yang berfaedah atau dah siap-siap nak tido? Yela esok kan keje satu hari lagi. Ok takpe kalau korang dah siap-siap nak masuk tido. Tapi sebelum tu meh baca entry Belalang ni dulu. entry santai jer.

Belalang rasa ada sesetengah blogger yang keliru diantara pageviews dan juga unique visitor (uv). Belalang kata macam tu berdasarkan beberapa blog yang Belalang sampai menceritakan tentang visitor dia ribu-ribu, tapi print screen dia menunjukkan itu graf pageviews. Jadi disini mungkin ada kekeliruan yang blogger itu alami.

Pageviews dikira berdasarkan berapa banyak pembaca yang singgah ke blog korang membaca entry-entry korang. Kira macam helaian la, jika Belalang masuk dan baca empat atau lima entry korang, jadi pageviews itu akan meningkat menjadi seberapa banyak yang Belalang lihat. sekiranya korang berkeinginan untuk meninggikan pageviews blog, korang kena bijak link entry terbaru korang dengan entry-entry korang yang lepas dimana dirasakan sesuai atau ada kena mengena dengan tajuk entry tu. Guna widget pun boleh seperti linkwithin atau buat je readmore.

Unique visitor pula jika dilihat pada graf Nuffnang, dikira dari pukul 12 malam hari ini hinggalah 12 malam esok. Jika Belalang dah lawat blog korang sekali untuk hari ini, kedatangan Belalang selepas itu mungkin tidak akan dikira lagi, ini kerana sistem Nuffnang telah merekod i.p address Belalang sudah pernah ke blog korang untuk hari ini.

Jadi kepada yang masih belum faham, mungkin korang boleh Google untuk mencari maklumat yang lebih terperinci mengenai apa yang Belalang terangkan. Pageviews atau uv tetap penting untuk sesebuah blog tapi pastikan korang tau la yang mana satu pageviews dan yang mana satu uv ok.

Facebook Comments
Close