Kes Rais Saman Blogger: Berhati-hati Ketika Menulis

Belalang tak begitu sihat arini. Dah lama Belalang tak demam dan batuk-batuk dengan teruk. Dari pagi tadi hanya berbaring di katil. Walaupun tak tidur tapi sengaja Belalang pejamkan jugak mata. Nak gerak ke kedai pun rasa malas dan tak bermaya.

Berbalik kepada tajuk di atas, korang tau kan yang ada sorang blogger telah disaman oleh Datuk Seri Dr.Rais Yatim? Saman itu dikeluarkan ekoran entry blogger itu yang kononnya telah memfitnah Rais Yatim. Ala, yang heboh aritu pasal kes #####. Korang pegi la Google sendiri isu apa yang hangat diperkatakan oleh blogger tidak berapa lama dahulu.

Belalang bukan nak sebelah mana-mana pihak. Cuma Belalang nak ingatkan rakan-rakan blogger supaya lebih berhati-hati dengan setiap penulisan atau entry copy paste yang kita amik dari mana-mana sumber. Kita mungkin benar dalam menyatakan apa-apa hal. Siap ada bukti lagi. Tapi bersediakah kita untuk dibawa lebih jauh penulisan kita itu?

Contoh sekiranya disaman disebabkan penulisan kita, bersediakah kita untuk naik turun makhamah dan fight untuk kebenaran kita? Perlu di ingatkan yang setiap kes yang berjalan di makhamah bukannya memakan masa hanya dua atau tiga hari. Ada yang memakan hingga bertahun-tahun.

Jadi nasihat Belalang sekiranya korang tidak bersedia, pertimbang dahulu baik buruk entry yang akan korang publish. Sekiranya dirasakan isu itu terlalu sensitif, elok la dielakkan. Namun sekiranya korang dah memang bersedia untuk menerima sebarang risiko, teruskan la niat korang untuk membongkar hal-hal sensitif itu.

Untuk membaca berita tentang kes saman itu, klik sini.

Facebook Comments

Comments are closed.

Close