Isu Blogwalking: Kesimpulan Dari Semua Yang Berlaku

Ini mungkin entry terakhir Belalang mengenai isu blogwalking palsu yang meledak beberapa hari ini. Cukup la setakat ini saja Belalang bersuara mengenainya. Selepas ini Belalang hanya akan menjadi silent reader mengenai hal ini dan mungkin hanya membantu menyuarakan pendapat pada kotak komen kawan-kawan blogger yang masih berjuang menentang mereka-mereka ini.

Kesimpulan yang dapat Belalang nyatakan disebalik semua yang berlaku ini, kita semua tidak begitu bersatu hati dalam menentang mereka-mereka yang sentiasa menipu kita saban hari ini. Ada blogger yang secara terang-terangan mengatakan tak kisah pun dengan isu ini. Ada juga yang berkata isu kecil saja ini semua, buang shoutmix abis la cerita.

Untuk pengetahuan pembaca blog Belalang, seandainya Belalang tidak dedahkan hal ini, Belalang masih bisa mendapat trafik hari-hari melalui search enjin sekitar 100 ke 200 unik visitor. Trafik melalui blogwalking hanyalah satu lagi bonus kepada Belalang. Blogger seperti Belalang jika buang shoutmix rasanya tidak mengalami apa-apa masalah dari segi jumlah visitor.

Tapi bagaimana pula dengan blogger baru yang memang 100% masih bergantung dengan trafik dari blogwalking? Mereka ini terpaka berhempas pulas mencari trafik dari satu blog ke satu blog sebelum lahir menjadi blogger yang kuat dan tidak perlu bergantung kepada blogwalking lagi. Sebenarnya nasib blogger seperti ini la yang cuba Belalang pejuangkan. Belalang yakin rakan-rakan Belalang seperti Pendekar dan lain-lain juga memperjuangkan nasib blogger seperti ini.

Kami boleh saja mendiamkan diri dan tidak mengambil apa-apa jalan untuk menyebarkan hal ini kerana kami tidak bergantung pada blogwalking. Kami boleh saja melihat blogger-blogger baru ini dibodohkan oleh orang-orang yang mencari trafik sehala ini. Kami tak rugi apa-apa. Tapi sikap kasihan sesama blogger masih menebal dalam diri Belalang. Tak sanggup rasanya melihat kawan-kawan yang saban hari berkunjung secara jujur ke blog Belalang dibodoh-bodohkan sebegitu.

Andainya tiada penentangan terhadap gejala ini tidak mustahil pada masa akan datang tidak ada satu trafik pun akan kita dapat dari aktiviti blogwalking. Sebabnya? Sebabnya semua mengambil jalan mudah dengan gunakan software itu. Abis mana nak datang trafik?

Komen oleh seorang pembaca di entry sebelum ini

Itu pendapat terakhir Belalang mengenai isu blogwalking yang terjadi kini, Belalang suarakan di blog ini. Belalang yakin korang dengan pendapat korang pulak. Akhir kata semoga dunia blog Malaysia yang meriah ini tidak hilang serinya disebabkan oleh sikap tamak, pentingkan diri dan tidak kisah kita sendiri.

Entry Berkaitan Sebelum ini –


Bagaimana Penipuan Blogwalking Berlaku?


Blogwalking Palsu: Pendekar Masih Berpencak Silat

Facebook Comments

Comments are closed.

Close