Rakyat Indonesia Buat Hal di Page Rakyat Malaysia

Petang kelmarin sambil-sambil berblog, Belalang login ke akaun facebook. Belalang lihat ada satu page baru tentang bola sepak Malaysia yang bernama Info Dan Ranking Bola Sepak Malaysia. Belalang yang sememangnya mengikuti perkembangan bola sepak tanah air memang suka sangat la kalau ada page tentang bola sepak Malaysia selain dari page yang sudah sediada.

Tapi keasyikkan melayari page itu termati disebabkan ada segelintir rakyat Indonesia telah meninggalkan komen-komen yang tak sepatutnya ditulis. seperti sengaja membuat provokasi.

klik pada gambar itu view yang lebih jelas

Sebagai rakyat Malaysia, Belalang memang berasa terkilan dengan sikap segelintir rakyat Indonesia yang tak habis-habis melemparkan bermacam-macam tuduhan pada kita. Belalang rasa tiada pula orang-orang dari Malaysia yang buat macam tu pada page-page milik Indonesia.

Apa sebenarnya yang mereka nak? tak cukup lagikah dengan sikap kurang ajar mereka satu masa dahulu dengan memijak dan membakar bendera kita? Tak cukup dengan itu sampaikan sanggup baling najis di bangunan kedutaan kita di sana.

Belalang bukan bermaksud mahu mengeruhkan lagi keadaan dengan membuat entry tentang hubungan Malaysia dengan Indonesia. Tapi sekiranya ada rakyat Indon yang membaca tulisan Belalang nih, Belalang ingin nak tahu ape lagi yang korang tak puas hati? Masih mengenai isu Malaysia menciplak budaya korang ke? Korang tak dengar ke apa yang bapak Remy Silado cakap? Atau korang saje tak nak amik tau pasal penjelasan dia itu?

Ataupun korang masih tak puas hati pasal kononnya rakyat korang yang datang bekerja telah didera oleh majikan orang Malaysia? Untuk pengetahuan korang, kami pun mengutuk tindakan kejam segelintir majikan yang mendera pembantu rumah mereka. Tindakan mereka itu memang kejam. Tapi korang kena ambil kira juga berapa banyak sebenarnya rakyat Indonesia yang datang bekerja disini? Rakyat asing yang bekerja di Malaysia sebanyak 1.8 juta dan 50.9% daripada jumlah itu adalah pekerja Indonesia. Itu belum dicampur rakyat Indon yang masuk secara haram. Campu-campur semua jumlah rakyat Korang yang ada disini, kes dera yang melibatkan rakyat korang tak sampai pun 1% setahun. Disebabkan kes yang tidak sampai 1% itu, korang tak habis-habis menghukum seluruh rakyat Malaysia dengan terus menerus melakukan provokasi dan penghinaan kepada kami.

Nak huraikan satu-satu perkara pasal hal nih sampai lenguh-lenguh jari pun belum habis mau cerita. Tapi satu pesanan Belalang pada rakyat Indonesia yang suka sangat menghina kami Rakyat Malaysia, hidup kita nih berjiran. Konsep berjiran nih kena la saling hormat meghormati. Esok-esok kalau susah sakit pening ke hape jiran juga la yang nak tolong. Tapi kalau dengan jiran pun cakap lebih kurang, hormat pun tidak, jangan sampai jiran buat tak nampak dengan kesusahan korang. Saat tu baru tau rasa macam mana.

Facebook Comments

Comments are closed.

Close