Isu Perkauman: Hentikan Tindakan Bodoh!

Baru-baru ini di sekitar kawasan tempat tinggal Belalang, Kulim, begitu banyak sekatan jalanraya dilakukan oleh pihak polis. Sekatan dijalankan 24 jam dan seolah-olah ada operasi besar.

Tertanya-tanya juga Belalang pada mulanya apa kes yang hebat sangat sampai hampir setiap jalan ada sekatan jalanraya? Berkaitan dengan kes Sosilawati kah? Manalah nak tahu yang polis dapat apa-apa sumber yang memberi tahu kawasan Kulim ada kaitan dengan pembunuhan kejam itu.

Setelah bertemu biras Belalang seorang pegawai polis 2, 3 hari sudah, barulah Belalang tahu apa yang terjadi sebenarnya. Rupanya telah tercetus pergaduhan di antara sekumpulan orang melayu dan india (yang dipercayai samseng india). Kejadian pertama yang diterima oleh pihak polis Kulim ialah pergaduhan di Paya Besar, Lunas.

Mengenai apa pergaduhan itu Belalang kurang pasti. Tapi kabarnya pemuda-pemuda india sekitar itu telah membaling bom koktail ke arah rumah orang melayu. Dan ada juga kes dimana seorang penunggang motosikal melayu telah memberhentikan motornya pada lampu merah. Tidak semena-mena datang motorsikal yang dipercayai ditunggangi oleh dua remaja india telah menetak leher mangsa dengan tidak semena-mena.

lanjutan dari pergaduhan yang tercetus di Paya Besar itu, kabarnya di kawasan Sg. Petani pihak polis di sana telah menerima laporan mengenai pergaduhan melayu dan india. Sebagai langkah berjaga-jaga, pihak polis menahan kereta atau motor yang dipandu oleh kaum india untuk diperiksa. Kuatir mereka membawa apa-apa senjata.

Belalang harap ini bukanlah permulaan pada pergaduhan antara kaum. Kita patut menjaga keharmonian yang kita kecapi hari ini. Jangan terlalu emosi atau terpengaruh dengan berita yang kita terima kebelakangan ini baik   mengenai politik semasa atau apa-apa berita perkauman yang cuba dicetuskan oleh sesetengah pihak tidak bertanggung-jawab.

Dalam perkara ini, Belalang memuji orang-orang melayu sekitar sini kerana tidak membalas tindakan yang dilakukan oleh kaum india dengan tindakan bodoh. Akhir kata dari Belalang, Kaum india jangan terlalu emosi dan suka mengambil jalan singkat. Bertolak ansurlah dalam negara yang berbilang kaum ini.

Facebook Comments

Comments are closed.

Close