Syaitan Telah Dirantai Tapi…

Bulan puasa seperti yang kita semua ketahui, syaitan-syaitan yang berkeliaran di dunia ini akan balik ke neraka untuk diseksa. Maka yang tinggal kini hanyalah kita manusia dan nafsu. Tujuan kita berpuasa adalah untuk mengawal nafsu diri kita di mana pernah diriwayatkan Allah pernah mengurung nafsu dalam neraka Jahim (100 tahun) dan neraka Juu’ (100 tahun) kerana enggan menuruti perintah dan mengakui keesaan Allah. Akhirnya barulah nafsu mengaku yang dia adalah hamba dan Allah adalah penciptanya.

Bagaimana nafsu yang degil itu akhirnya taat dan patuh pada Allah? Jawapannya selama ia dikurung, nafsu tidak diberi makan. Maka disebabkan itulah kita perlu berpuasa supaya kita dapat mengawal nafsu dan bukan nafsu yang mengawal kita.

Berbalik kepada tajuk di atas. Ya, syaitan telah di kurung pada bulan puasa. Tetapi bisikkan yang ia lakukan pada bulan-bulan yang lain telah menyebabkan manusia masih melakukan kejahilan pada bulan ini walaupun tanpa godaan syaitan. Di tambah pula dengan diri kita yang telah dikuasai nafsu maka tetap jahillah kita walaupun dalam bulan yang mulia ini.

Akhir kata dari Belalang, lakukan ibadah puasa dengan sesempurna yang mungkin. Kita mesti sedaya upaya mengawal nafsu. Jangan biarkan nafsu yang mengawal kita. Jika kita mampu mengerjakan ibadah puasa selama sebulan ini sebaik mungkin Insyaallah, kita mampu untuk mengatasi nafsu kita pada masa-masa akan datang juga. Dan sekiranya berkemampuan, lakukan juga puasa pada bulan yang lain seminggu 2 kali.

Facebook Comments

Comments are closed.

Close