PIALA SELANGOR 2009 & AWANG IMPORT


Bola sepak memang sukan yang best untuk di kongsi cerita. Lagi-lagi bola sepak dalam negeri iaitu piala Malaysia. Tapi apa yang Belalang nak kongsi bukan piala Malaysia. Belalang nak kongsi cerita mengenai perlawanan Selangor menentang kelab Persib Bandung dari Indonesia. Perlawanan berkesudahan dengan Selangor menang dengan kelebihan jaringan 2-0. Gol-gol Selangor semuanya di jaringkan oleh bekas pemain import mereka, Bambang Pamungkas. Huh? semuanya dijaringkan oleh pemain import?
temuramah dengan jurulatih Selangor, mengatakan kegagalan pemain Selangor menjaringkan gol tidak bermaksud anak didiknya berada pada prestasi mengecewakan.
“Bola sepak adalah sukan perpasukan. Kalau pemain kita tidak melakukan hantaran kepada Bambang, mungkin dia tidak dapat menjaringkan gol”
Benar bola sepak adalah permainan berpasukan.Tapi apa rasionalnya membawa masuk Bambang dan Ellie Aiboy pada perlawanan itu? Sudahlah 2 pasukan saja yang bermain untuk piala itu (selangor dan Persib Bandung). Tempat pertama dapat piala dan duit. tempat kedua tetap dapat duit. Macam saja-saja je nak kasi duit. Rasanya piala yang di tawarkan tidak membawa apa-apa makna. Lebih baik bermain atas nama perlawanan persahabatan. Jika pasukan Selangor merasakan mereka berada pada tahap terbaik musim ini, mengapa tidak di turunkan kesebelasan utama mereka? Adakah kerana inginkan penjualan tiket yang tinggi pada perlawanan itu? Jawapannya senang. Kerana apabila kita bermain dengan kelab dari luar, mahu atau tidak kita memang memerlukan pemain import. Selain sebagai penarik kepada pasukan itu untuk menarik penonton ke stadium, mereka memiliki pengalaman dan skill yang tinggi. Memang tidak dapat di sangkal pengalaman mereka pada peringkat antarabangsa itulah yang di perlukan oleh kita untuk membentuk sebuah pasukan yang hebat.
Apa-apa pun Belalang tetap mengucapkan syabas kepada pasukan Selangor dan semoga luck pasukan Selangor akan tetap ada. Kita tengoklah bagaimana Selangor mengharungi afc nanti tanpa import. Kedah dan Johor fc telah merasai betapa peritnya mengharungi afc tanpa pemain import. Harap mereka bukan sekadar jaguh kampung.

Facebook Comments
Close